nuffnang

Thursday, January 3, 2013

Anime

Assalamualaikum....

Minna-san . . . konichiwa!! ehehehe (^_^) kali nak berbahasa Jepun lak . . sebenarnya topik kali ni ada kaitan dengan “Anime” . Korang tau tak sebenarnya anime ni apa ke bendanya? meh sini aku terangkan skit pasal benda. Sebenarnya aku ni pon kalo nak diikutkan boleh jugak la dikatakan otaku kerana keobsesan aku terhadap anime Jepun yang tersangat extream !!!

Anime ni sebenarnya daripada perkataan jepun yang ada kaitan dengan animasi yang berasal dari Jepun. Negara Jepun ni antara sumber ekonominya adalah berkaitan dengan animasi. Jadi tak hairan la kalo sebut je anime yang akan orang fikir mesti animasi dari Jepun dulu.















           Sponge bob square pants (cartoon)                                              Bleach (anime)


Akan tetapi kartun ngan anime ni nampak macam sama cuma orang yang gilakan anime ni pasti tak akan setuju kalo dikatakan kartun macam cter “sponge bob” tu anime. Kartun ni animasi lebih kepada genre tuk budak-budak kecik la . . .tapi kalo anime dia sesuai tuk semua golongan sebab dia ada genre dia sama macam cter drama atau movie. Contoh genre yang agak diminati gologan muda macam aku ni adalah romantic, supernatural, horrow, dan banyak lagi la . Aku ada tengok anime yang bergenrekan horrow dan serius ngeri gak la  . . . siap darah pancut-pancut kepala putus tangan putus memang best ( psyco aku ni kan?).

Walaubagaimana pun kalo nak tengok anime ni kene pandai pilih la . . .  sama macam drama atau movie jugak ada yang tak elok seperti yang berunsurkan lucah. Macam aku, ada sorang kawan aku ni dia ada bagtau aku pasal genre “Icchi(lucah)”, Yaoi(gay), ngan Yuri(lesbian) dan dia pon terangkan yang genre tu lucah so tak elok tengok . Disebabkan aku dah tau so ble aku nak tengok anime tu aku akan pastikan tak de unsur  yang sebegitu.

Keobsesan ak terhadap anime ni memang agak extream sampai aku kurang layan cter korea macam budak-budak sekarang . . . aku ada geng kalo bab anime ni dan ble kami dok tengok anime conferm tak peduli benda lain. arghhhhh!!! mengapakah aku jadi sebegini rupa? Disebabkan aku ni ske anime sampai kawan aku panggil aku "anime maniac". Sampai sebegitu rupa keobsesan aku! 

Antara Top 10 anime yang memang super dupper best yang aku ske sangat tengok adalah . . .

1. Fullmetal alchemist Brotherhood

Dua adik-beradik kehilangan ibu mereka kepada penyakit tidak boleh diubati. Dengan kuasa "alkimia", mereka menggunakan pengetahuan pantang untuk membangkitkan dia. Proses ini gagal, dan sebagai tol untuk menggunakan jenis ini alkimia, abang, Edward Elric kehilangan kaki kirinya manakala adiknya, Alphonse Elric kehilangan seluruh badan beliau. Untuk menyelamatkan adiknya, Edward mengorbankan lengan kanannya dan dapat melekatkan jiwa saudaranya saman perisai. Dengan bantuan rakan keluarga, Edward menerima anggota logam "automail" untuk menggantikan yang hilang itu. Dengan itu, Edward bernazar untuk mencari Batu ahli falsafah untuk kembali saudara kepada badan-badan asal mereka, walaupun ia bermakna menjadi "State Alchemist", orang yang menggunakan alkimia.

2. Kuroshitsuji 1 & 2 (Black butler)


Dalam era Victoria Eropah, seorang lelaki muda kehilangan segala-galanya beliau pernah memegang berhampiran dan sayang kepada plot ganas. Dalam masa beliau mati, beliau menyerang perjanjian dengan syaitan: jiwanya, dalam pertukaran untuk membalas dendam. Ciel Phantomhive kini ketua perbadanan Phantomhive, mengendalikan semua hal ehwal perniagaan serta kerja bawah tanah untuk Ratu England. Pasangan barunya adalah butler setan, Sebastian Michaelis, yang kuasa sebagai butler hanya melepasi oleh kekuatan beliau sebagai syaitan. Cerita berikut dua bersama-sama dengan hamba mereka yang lain, kerana mereka bekerja untuk membongkar plot di sebalik pembunuhan, ibu bapa Ciel 'dan tragedi dahsyat yang menimpa Ciel dalam bulan terus selepas.

3. One piece

Tahun yang lalu, raja lanun menakutkan Gold Roger menghilang, meninggalkan longgokan besar harta dan terkenal "One Piece" di belakang. Sesiapa yang mendakwa "One Piece" akan dinamakan raja lanun baru. Monyet D. Luffy, seorang budak yang mengamalkan "Buah Devil", mempunyai dalam kepala bahawa dia akan mengikuti jejak langkah idola, beliau Shanks lanun, dan mencari Piece Satu. Ia membantu, sudah tentu, bahawa badannya mempunyai sifat-sifat getah dan dia dikelilingi oleh rombongan pejuang mahir dan pencuri untuk membantu beliau sepanjang jalan.

4. K-On


K-On! Cerita 's berkisar empat gadis Jepun sekolah tinggi yang menyertai kelab muzik ringan High School Girl Sakuragaoka itu cuba untuk menyelamatkan ia daripada dibubarkan, bagaimanapun, mereka hanya ahli-ahli kelab. Pada mulanya, Yui Hirasawa tidak mempunyai pengalaman bermain alat muzik atau membaca lembaran muzik kerana dia hanya biasa dengan bermain kastenyet, tetapi dia akhirnya menjadi pemain gitar yang sangat baik. Sejak itu, Yui, bersama-sama dengan Mio Akiyama Bass, Drum Ritsu Tainaka, dan keyboard Tsumugi Kotobuki menghabiskan hari sekolah mereka mengamalkan, melaksanakan, dan melepak bersama-sama. Kelab diselia oleh guru muzik Sawako Yamanaka, yang akhirnya menjadi guru homeroom mereka serta semasa tahun akhir sekolah tinggi. Dalam tahun kedua mereka, kelab mengalu-alukan lain gitar, underclassman Azusa Nakano. Selepas Azusa menyertai mereka mendapatkan struktur yang lebih dan mula mengamalkan lebih. Selepas tahun ketiga mereka, Yui, Ritsu, Mio dan Tsumugi siswazah dan mendaftar ke universiti. Terdapat mereka menyertai kelab muzik ringan bersama tiga pelajar lain: Akira Wada, Ayame Yoshida, dan Sachi Hayashi. Sementara itu, Azusa terus menjalankan sekolah cahaya yang tinggi muzik kelab bersama-sama kakak, Yui Ui, rakan sekelas mereka, Jun Suzuki, dan ahli baru Sumire Saito dan Nao Okuda.

5. Kaicho wa Maid-sama


Sekolah Tinggi Seika, sekali sekolah semua lelaki terkenal untuk pelajar liar dan umumnya menjadi tempat yang menakutkan untuk kanak-kanak perempuan, baru-baru ini menjadi sebuah sekolah co-ed. Dengan penduduk wanita masih minoriti dan hidup dalam ketakutan telatah over-the-top lelaki, Misaki Ayuzawa mengambil ia ke dalam tangan sendiri untuk reformasi sekolah dan membenarkan perempuan untuk berasa selamat dalam persekitaran kasar. Latihan, belajar, dan juga menjadi pelajar wanita pertama majlis presiden sekolah, Misaki telah mendapat reputasi di kalangan badan pelajar lelaki tegang, diktator budak membenci dan sebagai harapan bersinar untuk guru-guru dan rakan-rakan pelajar perempuan. Walau bagaimanapun, walaupun penampilannya sukar-seperti kuku, dia diam-diam bekerja sambilan di kafe pembantu rumah untuk menyokong keluarganya. Malangnya, reputasi hasil titik peluh beliau diancam apabila popular, menarik, dan agak tanpa perasaan Takumi Usui mengambil kepentingan dalam dirinya selepas mendapati beliau dalam seragam pembantu rumah selepas sekolah.

6. Hell girl


Kebanyakan episod yang serba lengkap cerpen di mana siri ini menceritakan penderitaan individu yang berbeza disebabkan oleh satu atau lebih musuh. Secara umum semasa arka setiap, drama terbabit dijelaskan secara terperinci dari permulaan dendam mereka, melalui peningkatan daripada azab mereka sehingga ia menjadi tidak tertanggung dan mereka mengambil jalan untuk mengakses laman web Surat Menyurat Neraka. Walaupun secara umum, pelanggan memberikan protagonis peluang, dia biasanya berakhir menarik tali pada patung beliau dan menghantar antagonis ke neraka. Sebaik sahaja mereka telah ditarik tali, sebelum mengambil antagonis ke neraka, Enma Ai menghukum orang untuk dosa-dosa beliau dengan bantuan sahabat beliau.
Dalam musim pertama, cerita lama lagi mengikuti seorang wartawan yang bernama Shibata Hajime, pemerah bekas, dan Tsugumi anak perempuannya yang berkongsi sambungan pelik dengan Gadis Neraka kerana mereka menyiasat kebenaran di sebalik Girl Neraka. Pada musim kedua, seorang gadis misteri muda dari neraka, yang dinamakan Kikuri yang mampu untuk perjalanan bebas antara Bumi dan alam Twilight mana Ai tinggal, diperkenalkan. Kemudian, pusat plot sekitar Takuma Kurebayashi, seorang budak yang dipersalahkan oleh penduduk bandar itu untuk menyebabkan kehilangan sekitar bandar yang berada dalam realiti yang disebabkan oleh wargakota menggunakan Surat Menyurat Neraka. Pada musim ketiga, Kikuri kembali untuk mengambil pembantu Ai bersama-sama dengan yōkai bernama Yamawaro, yang menerima tawaran lama dari Ai untuk menjadi pembantu keempat. Cerita berikut pemilikan misteri Ai murid muda, Yuzuki Mikage.

7. Inusyasha

Kagome Higurashi adalah seorang murid Jepun berusia lima belas tahun dan keluarga beliau tinggal dikuil tempatan pada zaman moden. Satu hari, semasa mencari kucing kesayangan hilang beliau, Kagome adalah ganas diseret ke berhampiran dengan baik oleh syaitan yang besar, lipan yang meminta jika dia mempunyai "Permata Empat Jiwa." Kagome, setelah hampir tidak terselamat serangan itu, kemudian bangun pada bahagian bawah telaga, mendapati bahawa setan telah meninggalkan. Apabila dia memanjat ke permukaan, dia mendapati bahawa dia tidak lagi di Jepun kontemporari; dia di Jepun purba, Jepun di mana syaitan, raksasa, dan permainan Lawan ganas masih wujud dan berkembang maju. Keliru, takut, dan tidak pasti dirinya, Kagome kerugian pada apa yang perlu dilakukan. Dia akan melintasi laluan dengan separuh manusia, separuh-anjing setan budak bernama Inu-Yasha, yang mempunyai kuku jahat, mulut berasid, dan sabar ganas. Selepas Yasha mudah memperkatakan dengan setan lipan muncul semula, dia berpaling perhatian dan kuku beliau ke arah Kagome, menuntut permata Empat Jiwa dari beliau.

8. Gundam Seed Destiny

Dengan Kesatuan Orb ganas menentang rancangan "Destiny" beliau, Pengerusi Durandel abah-abah senjata rasuk ngeri musuh Earthbound kini beliau, dan menyediakan untuk mengurangkan ingkar kepada abu. Kira dan Athrun, baru bersenjata dengan Gundams hebatnya dinaik taraf, bersama-sama dengan kru Malaikat dan tentera tentera setia kepada lacus, kepala ke angkasa untuk menghentikannya. Menunggu di sana untuk mereka Rey, Shinn, dan Minerva. Dalam Kira huru-hara berikutnya menghadapi Rey dan hantu Rau le Creuset, Athrun mengajar Shinn apa yang ia benar-benar bermakna untuk melindungi masa depan, dan Durandel melemparkan setiap senjata besar-besaran dalam senjata pada mereka semua. Melainkan pembela Orb boleh memecahkan pertahanan beliau dan berhadapan muka zalim sejuk ke muka, bukan hanya Orb akan membakar, tetapi umat manusia akan dirompak percuma selama-lamanya.

9. Nurarihyon

Rikuo Nura, adalah 3 bahagian manusia dan Demon suku, tinggal di rumah roh dengan datuknya, Ketua puak semasa Youkai Nura. Rikou bersedia untuk menjadi ketua puak seterusnya, despit hakikat dia dilikes sampingan setan. Beliau tidak lama lagi datang kepada terma dengan darah setan beliau dan memutuskan untuk mengambil kedudukan beliau sebagai tuan muda rumah Nura. Walau bagaimanapun, terdapat orang-orang yang sudah tentu tidak akan membenarkan ia menjadi mudah.


10. Mirai Nikki

Yukiteru Amano (Yuki) adalah penyendiri yang tidak pernah benar-benar berinteraksi dengan orang dan lebih suka menulis diari pada telefon bimbitnya dengan teman hanya sebagai kawan khayalan bernama Deus Ex Machina, Tuhan Masa dan Angkasa. Walau bagaimanapun, Yuki tidak lama lagi belajar Deus yang bukan khayalan imaginasi tetapi sebenar apabila Deus menjadikan dia seorang peserta di low size pertempuran dengan 11 orang lain. Dalam "Permainan Diary", para peserta diberi diari khas yang boleh meramalkan masa depan dengan diari masing-masing mempunyai ciri-ciri yang unik yang memberikan mereka kedua-dua kebaikan dan keburukan.



Itulah antara anime yang aku ske layan. kalo nak di senaraikan kan memang ada banyak lagi yang best. Bagi aku, sekiranya aku tengah tension aku ske layan cter anime . . . so boleh dikatakan ianya adalah salah satu cara aku nak relax . . . walau apa pun orang nak kata pasal keobsesan aku ni aku terima saja kerana semua orang berhak menyatakan suara hati mereka (^_^)v peace . . . (I'm a sporting person)




3 comments:

aneducator said...

gila anime ni....

aneducator said...

gila anime ni....

Unknown said...

choiiii u...jgn ckp gitu ok?? ;) I x gila . . but!! obses je...


Mario's Game